7 Anti-pieker tips (met gratis e-book)

Piekeren zou je misschien nog wel het beste kunnen omschrijven als de verkeerde kant op fantaseren. We piekeren allemaal wel eens en vooral ’s nachts is het piekeren moeilijk te stoppen. En probeer dan de volgende ochtend nog maar eens fris en fruitig op te staan. Gelukscoach Angela Becker heeft op haar site 7 anti-pieker tips opgenomen die je helpen om te stoppen met piekeren.

Heb je last van piekeren?

Piekeren is onrustig en zorgelijk nadenken. Het is een negatieve benadering van gebeurtenissen en situaties waardoor het normale denken zo beïnvloed wordt dat men moeite heeft tot een oplossing te komen. (Wikipedia)

Door piekeren kun je niet tot een oplossing komen omdat je in negatieve gedachtenpatronen vastzit. Het is daarom beter om met piekeren direct te stoppen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom vind je hier 7 tips om beter te kunnen stoppen met piekeren.

7 Anti-pieker tips

  1. Gedachten stop

Die is een methode uit de gedragstherapie. Als je merkt dat je aan het piekeren bent roept hard op: “Stop”. Dat onderbreekt je gedachtenpatroon. Nu is het belangrijk om iets anders te doen.

  1. Zoek afleiding

Om niet weer terug te vallen in je gedachten is het belangrijk om direct iets heel anders te doen. Bijvoorbeeld iets met beweging. Als je beweegt – hardlopen of een andere manier van sporten – kun je niet zo makkelijk piekeren. De beweging zorgt tevens voor het aanmaken van endorfine waardoor je ook al beter gaat voelen. Of je zoekt afleiding in een hobby dat al je aandacht opeist of zoek contact met anderen.

  1. Ga bewust piekeren

Geef jezelf de ruimte om elke dag een half uur bewust te piekeren. Schrijf je gedachten in een speciaal “piekerboek” op. Als je dan opmerkt dat je aan het denken bent, onderbreek je gedachten en bewaar het voor je “piekeruurtje”. Zo kun je meer piekervrije tijd creëren.

  1. Wat zou X erover zeggen?

Neem een standpunt van een derde persoon in. Wat zou hij of zij erover denken en zeggen? Dat zou een goede vriend of vriendin kunnen zijn of iemand van wie je denkt dat die er op een goede manier mee om kan gaan. Het belangrijkste bij deze tip is dat je afstand creëert met jouw probleem door vanuit een ander perspectief ernaar te kijken.

  1. Oefen je in dankbaarheid

Accepteer en waardeer jezelf en je leven zoals het is. Het is goed zo als het is. Je kunt je verleden ook niet meer veranderen. Je kunt alleen de betekenis van je verleden herwaarderen. Om meer waardering te creëren maak een lijst van 10 dingen of ervaringen in je leven waar je dankbaar voor bent. Deze lijst kun je dan doorlezen als je jezelf met positieve emoties wilt opladen.

  1. Oefen je positieve focus

Om dit te oefenen kun je elke avond 3 positieve dingen opschrijven die je op die dag zijn opgevallen. Het kan zo simpel zijn als een leuk gesprek met iemand. Als je dit 1 week doet, zal je merken dat je steeds meer dingen opvallen die positief zijn.

  1. Ontwikkel je spirituele bewustzijn

Zie jezelf als onderdeel van een groter geheel. Het leven is er om jezelf te ontwikkelen en te ontplooien. Het is een geschenk. Ervaar jezelf als gezegend en als gedragen worden door het leven. Ook al voel je dat op dit moment misschien nog niet, maar dat is de realiteit! Je bent niet je gedachten, je bent niet je emoties, je bent niet je lichaam.

Wil je meer weten over dit onderwerp, download dan hier je gratis ebook Stoppen met piekeren:

http://www.gelukscoach-rotterdam.nl/stoppen-met-piekeren/

Advertenties