Meer complimenten op het werk graag!

Het is alweer een paar weken geleden, maar op 1 maart was het Nationale Complimentendag, een dag om extra complimentjes uit te delen aan je partner, vrienden en collega’s. Vooral op het werk blijkt dat we vinden dat we niet genoeg waardering ontvangen. Op monsterboardblog.nl staat een interview met Frank van Marwijk over complimenten op het werk. 

Als jij vindt dat je op je werk niet genoeg complimenten ontvangt, kun je ook gebruikmaken van de self praise machine 😉 Happy Monday!

‘Complimenten bevorderen de prestaties’

Waarom is het goed als managers hun medewerkers complimenteren?

Het zit bijna in onze genen dat het prettig is om erkend te worden voor datgene wat je doet. Het blijkt dat mensen gelukkiger in hun werk zijn als hun bijdrage gezien wordt en gewaardeerd.

Hoe kun je iemand het beste complimenteren?
Een echt compliment houdt in dat je naast iemand gaat zitten en dat je belangstelling toont voor diens werk. Dat je waarneemt en weet waar iemand mee bezig is. Dus niet een algemeen mailtje naar de hele afdeling sturen met complimenten als een bepaald project is afgerond, maar direct gericht aan iemand. En het liefst nog in een persoonlijke ontmoeting.

Waarover moet je complimenteren? Alleen over werkzaken of ook over een nieuwe trui of nieuw kapsel?
Een trui of nieuw kapsel kan zeker, als er tenminste een duidelijke verandering zichtbaar is en als diegene een doel heeft met die andere kleding. Bijvoorbeeld als hij normaal altijd in spijkerbroek loopt, maar nu voor een afspraak strak in pak gaat. Dan is het leuk als je daar iets positiefs over zegt, zonder hem het gevoel te geven dat je die spijkerbroek maar niets vindt.

Wat moet je vooral niet doen bij het geven van een compliment?
Zoals gezegd moet je geen complimenten geven aan een groep, maar aan iedereen afzonderlijk. Want als je het aan een groep geeft, ga je misschien voorbij aan die ene persoon die er het meeste tijd in heeft gestoken. Een algemeen compliment kan ook de indruk wekken dat je niet precies weet hoe het proces is verlopen en komt daarom minder krachtig over.

Niet alleen naar het eindresultaat kijken dus.
Inderdaad. Daarom moet je ook geen compliment geven over de inspanningen van iemand als dat niet het belangrijkste deel van zijn werk was. Zo krijgen loodgieters meestal het compliment dat het zo mooi is dat je er niets meer van ziet, als ze eenmaal alle leidingen weer hebben weggewerkt. Het echte werk wat ze hebben gedaan, wordt niet gezien. Dat is wat managers ook vaak doen. Zij zien alleen de resultaten en gaan voorbij aan het proces en de inspanning die daarvoor nodig is geweest. En op het moment dat je dan alleen een compliment geeft over het zichtbare resultaat, kan het zijn dat je een heleboel dingen overslaat die wel belangrijk zijn.

Hoe vaak moet je complimentjes geven?
Eigenlijk kun je niet vaak genoeg complimenteren, als je er maar variatie in aanbrengt.  Als je alleen maar steeds op de gang je duim omhoog steekt, dan is dat niet genoeg. Mensen moeten wel het gevoel hebben dat er een werkelijke waardering achter steekt.

Wordt het dan nog wel geloofwaardig als je zo vaak complimentjes geeft?
Te veel complimentjes geven is minder kwalijk dan je zou inschatten. Uit onderzoek van Roos Vonk naar slijmen blijkt bijvoorbeeld dat degene bij wie wordt geslijmd zelf eigenlijk niet door heeft dat dit het geval is, ook al is het voor de omgeving overduidelijk. Blijkbaar is het voor de ontvanger niet eens zo belangrijk dat de inhoud van het compliment klopt.

Een compliment hoeft dus niet eens waar te zijn?
In zekere zin is dat zo, maar het moet wel verband houden met wat diegene doet. Ik heb eens een testje gedaan waarbij je mocht vragen om een compliment over een bepaald onderwerp. Dan vroeg je om een compliment over je nieuwe auto en dan zei diegene na jou: wat een leuke auto heb jij. Ook als hij hem nooit gezien had. Hoewel de mensen wisten dat die complimenten niet echt gemeend konden zijn, was iedereen positief. ‘Wat een leuke site’ zei men dan. ‘Hier krijg je allemaal complimenten.’ Het geeft aan dat de behoefte diep zit.

Wat vind je van Nationale Complimentendag? Moet het niet elke dag complimentendag zijn?
Uiteraard. Maar zo’n Complimentendag is ook een mooi moment om een compliment te geven dat je op een andere dag niet echt kunt doen, omdat het te algemeen is. Als je een secretaresse ineens complimenteert met bepaalde notulen die ze elke dag opstelt, dan kan het lijken alsof je vindt dat ze dat de andere keren dus blijkbaar niet goed heeft gedaan. Complimentendag is zo’n moment om dat eindelijk eens in algemene zin te zeggen. Voor alle keren dat ze het goed doet.

Maar een manager kan dit ook melden in een beoordelingsgesprek?
En dat moet hij ook zeker doen. Complimenten werken veel beter dan kritiek. Er zijn managers die denken dat ze met kritiek betere prestaties krijgen, maar het omgekeerde is waar. Mensen weten vaak precies wat hun minder sterke punten zijn, dus dat hoef je niet in een beoordelingsgesprek te benadrukken. Probeer wat complimenteuzer te zijn. Dat zal de prestaties alleen maar bevorderen.

Advertenties