Gezond en gelukkig met de powernap

In een Volkskrant artikel van 25 februari gaat het over het belang van slaap en dat slaapgebrek ziekmakend is. Lees het artikel hieronder. Bij Google hebben ze goed begrepen dat goed uitgeruste medewerkers gelukkigere en (daardoor) productievere medewerkers zijn en kunnen medewerkers in een aparte ‘slaapstoel’ een powernap houden. Het apparaat ziet er apart uit, maar de resultaten spreken voor zich! Klik op de link voor het hele artikel.

EnergyPod-An-Efficient-Way-To-Allow-Your-Employees-Take-a-Power-Nap-1

En in een ander artikel in de Intermediair staat nog meer informatie over hoe laat en hoe lang je het beste een powernap kunt houden. Doe er je voordeel mee!

De perfecte powernap (hoe laat en hoe lang)

Volkskrantartikel:

Powernap helpt tegen schade korte nacht

Slaap kun je niet inhalen, zo luidt een oude volkswijsheid. Maar een middagdutje blijkt wel degelijk enige bescherming te bieden tegen de schade van een doorwaakte nacht. Een powernap van een half uur herstelt de hormonale balans die helpt stress te bestrijden en het immuunsysteem versterkt.

Dat blijkt uit een studie van de universiteit van Sorbonne, gepubliceerd in het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. Het is bekend dat chronisch slaaptekort het risico vergroot op suikerziekte, overgewicht, depressie, infecties en hart- en vaatziekten. Hoe dat in het lichaam werkt, is veel minder duidelijk. Met deze studie is, volgens de Amsterdamse neuroloog en somnoloog Hans Hamburger, voor het eerst onomstotelijk vastgesteld dat slaap de stofwisseling beïnvloedt. Dat het een kleine studie is met elf proefpersonen, doet daar volgens hem niets aan af.

De proefpersonen moesten twee nachten (in precies dezelfde omstandigheden, met dezelfde maaltijden) doorbrengen in het laboratorium. Ze mochten beide nachten slechts twee uur slapen. Alleen na de tweede nacht mochten ze ’s smiddags een dutje doen van een half uur.

Slaapgebrek is ziekmakend

Zonder middagdutje schoot de hoeveelheid adrenaline in het speeksel en de urine van de proefpersonen omhoog. Adrenaline jaagt onder meer de hartslag en de bloeddruk op. Een dutje hield het adrenaline-niveau stabiel. Ook het ontstekingshormoon interleukine bleef na de powernap stabiel.

Het lijkt er dus op dat een middagdutje de schade van een doorwaakte nacht herstelt. ‘Deels’, waarschuwt Hamburger, die de leiding heeft over het Amsterdam Slaap Centrum in het Slotervaartziekenhuis en het Boerhaave MC. ‘Chronisch slaaptekort compenseer je niet met een powernap. Tijdens een middagdutje is de slaap oppervlakkig. Wie stelselmatig te laat naar bed gaat, mist de diepste slaap waarin je het beste uitrust en het langetermijngeheugen wordt vastgelegd. Dat bereik je vooral in de eerste fase van de nacht.’

Dat slaapgebrek aantoonbaar ingrijpt in de stofwisseling en daarmee ziekmakend kan zijn, is volgens Hamburger de belangrijkste uitkomst van de studie. Overigens verkwikt alleen een dutje van de juiste lengte: 30 of 90 minuten. Wie middenin een slaapcyclus uit bed stapt, voelt zich brak.

Download de gratis meditatie app van Deepak Chopra

Regelmatig starten er (gratis) nieuwe 21-dagen meditatie cycli van Deepak Chopra en Oprah over verschillende onderwerpen. Maar als je niet kunt wachten kun je ook nu al de gratis meditatie app van Deepak Chopra downloaden in de App store of via Google play. 

ANANDA – INFINITE ABUNDANCE

Do you want to experience true abundance in your life right now? Deepak Chopra reveals his secrets to living abundantly under any circumstances. As your personal meditation guide, Deepak helps you to explore your inner world as you journey to an authentic abundance consciousness through meditation.

conscious-health-iconMix and match 22 of Deepak’s guided meditations with 22 ambient music tracks to create your 484 unique meditation experiences in our most recently released Ananda Product!

Klik op onderstaande link voor meer informatie:

Gratis ananda app

7 Gewoontes van optimistische mensen

Op de website van de Belgische krant ‘de Morgen’ staat een leuk artikel over de zeven gewoontes van optimistische mensen. Doe er je voordeel mee! In de teksten zijn weer links naar andere (onderbouwende) sites opgenomen, ook zeker de moeite waard om te lezen. Hier volgt het artikel:

Optimisme kan je leren en dat doe je zo

Mensen die het leven steevast van de zonnige kant bekijken, zijn gezonder en leven langer. Maar hoe doen ze dat eigenlijk? En waar halen ze de mosterd voor hun levenslust vandaan? Volgens onderzoeker en auteur David Mezzapelle is optimisme best aan te leren. Aan mediaplatform Fastcompany onthulde hij zeven simpele gewoontes die ons daarbij op weg kunnen helpen.

Mensen die positief in het leven staan, voelen zich beter, zijn gezonder en leven langer. Jammer genoeg beheerst niet iedereen de kunst van het optimisme. Nochtans worden we allemaal als optimist geboren, zo zegt Jason Wachob, CEO en medeoprichter van de gezonheidswebsite MindBodyGreen.com. “Alleen steekt het leven daar al snel een stokje voor.” Goed nieuws voor de ‘grumpy cats’ onder ons echter, want optimisme is een vaardigheid die ook mensen met een minder natuurlijke aanleg kunnen controleren en verbeteren. Dat beweert onderzoeker en auteur van ‘Contagious Optimism‘ David Mezzapelle. Met deze zeven tips helpt hij ons alvast op weg.

1. Wees dankbaar voor kleine dingen

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat de activiteit waar mensen het meest gelukkig van worden, het uitdrukken van hun dankbaarheid is. Dankbaar zijn voor grote én kleine dingen in het leven is dan ook precies waar optimisten goed in zijn, zegt Mezzapelle. Vooral dat laatste lijkt belangrijk: “Wanneer je dankbaar bent voor de zon die ’s ochtends opkomt, of je kind dat lacht, dan maakt dat ook de grote dingen in het leven extra bijzonder.”

2. Steek tijd en energie in anderen

Of het nu om helpen in een lokaal inloophuis gaat, of gewoon een luisterend oor bieden aan de buurman met problemen; optimistische mensen zorgen er altijd voor dat ze een groot deel van hun tijd en energie kunnen besteden aan de mensen rondom hen. “Door de problemen van anderen met aandacht te behandelen, word je je bewuster van de dingen die goed lopen in je eigen leven”, zegt Mezzapelle. Steek daarom – ongeacht de problemen waarmee je zelf kampt, altijd een handje toe waar nodig. “De geest van altruïsme kan je leven immers een enorm positieve boost geven.”

3. Toon interesse in de ander

Gedeelde smart, is halve smart, zo luidt het gezegde. De nagel op de kop, zo blijkt, want horen hoe andere mensen de moeilijke watertjes in hun leven doorzwommen, sterkt onze hoop op een positieve uitkomst wanneer we zelf met problemen kampen. “Mensen denken vaak dat ze met hun problemen alleen op de wereld staan. Door met anderen te praten, ontdekken ze dat velen rondom hen met exact dezelfde dingen worstelen”, zegt Mezzapelle. Horen hoe anderen hun problemen onder controle kregen, kan inspirerend werken: het kan een stimulans zijn om zelf te strijd moedig voort te zetten.

4. Omring jezelf met positieve mensen

Volgens Wachob ben je als mens niet meer dan de optelsom van de mensen met wie je omgaat. “Wanneer je vooral met pessimistische personen omgaat, kan dat zijn enorm slopend zijn. Positieve mensen stralen echter energie uit, en dat werkt aanstekelijk. Olympisch gymnaste Mary Lou Retton zei eens dat optimisme “als een magneet op geluk inwerkt”. Dat gelooft ook Mezzapelle: “Wanneer je je omringt met mensen die positief zijn, dan zal je daar zelf ook positiever én gelukkiger van worden.”

5. Luister niet naar demotiverende meningen

“Wat mensen doen of zeggen, is altijd de reflectie van hun eigen realiteit, niet die van jou”, zegt Mezzapelle. Optimistische mensen slagen er dan ook wonderwel in de – vaak negatieve – meningen en adviezen van anderen naast zich neer te leggen.  “Laat je niet ontmoedigen door mensen die beweren dat je je doel niet kunt bereiken”, zegt hij. “Leg hun oordeel naast je neer, en luister naar je eigen verhaal.”

6. Wees vergevensgezind

Hoewel dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan is, zijn mensen die anderen kunnen vergeven voor hun fouten, over het algemeen gelukkiger. “De makkelijkste manier om vergevensgezind te zijn, is je ervan bewust worden dat het verleden voorbij is”, zegt Mezzapelle. “Het heeft geen zin oude koeien uit de gracht te blijven halen.” Laat het heden niet vergallen door dingen die in het verleden gebeurd zijn.

7. Glimlach eens wat vaker

Glimlachen creëert een positieve sfeer en zou bovendien aanstekelijk werken. Wanneer mensen lachen, voelen ze zich bovendien automatisch gelukkiger, omdat er dan kleine dosissen serotonine zouden vrijkomen in de hersenen. Dat hormoon zorgt voor een gevoel van ‘algemeen welzijn’. Daarnaast zou lachen ook onze gezondheid ten goede komen. Een studie aan de universiteit van Kansas ontdekte dat door te glimlachen, zelfs al voelen we ons absoluut niet gelukkig, we ons lichaam beter kunnen wapenen tegen de impact van stress.

Leuke vergaderingen leveren betere en creatievere ideeën op

Op Sublime news staat het volgende bericht over leukere vergaderingen, echt een bericht voor de maandag!

Vergaderingen, waarin mag worden gelachen, leveren betere en creatievere ideeën op. Dat meldt de website Big Think op basis van een onderzoek van het vaktijdschrift Journal of Applied Psychology. Volgens het rapport leiden bijeenkomsten in een lossere sfeer tot grotere betrokkenheid, meer feedback en een positievere houding ten opzichte van elkaar.  In een dergelijke omgeving bleken deelnemers eerder geneigd te zijn om open en productief gedrag te vertonen, zoals het voorstellen van nieuwe ideeën, het stellen van vragen en het aanmoedigen van anderen.

Arianna Huffington’s 12 steps to Thrive

Arianna Huffington is de voorzitter, president en hoofdredacteur van de Huffington Post Media Group. Ze schrijft columns en heeft 14 boeken geschreven. Ze heeft in 2014 een nieuw boek geschreven: ‘Thrive’ waarin ze een pleidooi houdt voor een nieuwe definitie van succes met meer ruimte voor ‘our well-being, our ability to draw on our intuition and inner wisdom, our sense of wonder, and our capacity for compassion and giving’.

Hieronder zijn de ’12 steps to thrive’ samengevat in een infographic (tip: print uit en hang op je prikbord of koelkast):

12-Steps-arianna-Huffington

Het (Engelse) boek kost Euro 22,99 en is verkrijgbaar bij bol.com

Engelse samenvatting (van bol.com):

In Thrive, Arianna Huffington makes an impassioned and compelling case for the need to redefine what it means to be successful in today’s world.

Arianna Huffington’s personal wake-up call came in the form of a broken cheekbone and a nasty gash over her eye — the result of a fall brought on by exhaustion and lack of sleep. As the cofounder and editor-in-chief of the Huffington Post Media Group — one of the fastest growing media companies in the world — celebrated as one of the world’s most influential women, and gracing the covers of magazines, she was, by any traditional measure, extraordinarily successful. Yet as she found herself going from brain MRI to CAT scan to echocardiogram, to find out if there was any underlying medical problem beyond exhaustion, she wondered is this really what success feels like?

As more and more people are coming to realize, there is far more to living a truly successful life than just earning a bigger salary and capturing a corner office. Our relentless pursuit of the two traditional metrics of success — money and power — has led to an epidemic of burnout and stress-related illnesses, contentand an erosion in the quality of our relationships, family life, and, ironically, our careers. In being connected to the world 24/7, we’re losing our connection to what truly matters. Our current definition of success is, as Thrive shows, literally killing us. We need a new way forward.

In a commencement address Arianna gave at Smith College in the spring of 2013, she likened our drive for money and power to two legs of a three-legged stool. They may hold us up temporarily, but sooner or later we’re going to topple over. We need a third leg — a third metric for defining success — to truly thrive. That third metric, she writes in Thrive, includes our well-being, our ability to draw on our intuition and inner wisdom, our sense of wonder, and our capacity for compassion and giving. As Arianna points out, our eulogies celebrate our lives very differently from the way society defines success. They don’t commemorate our long hours in the office, our promotions, or our sterling PowerPoint presentations as we relentlessly raced to climb up the career ladder. They are not about our resumes — they are about cherished memories, shared adventures, small kindnesses and acts of generosity, lifelong passions, and the things that made us laugh.

In this deeply personal book, Arianna talks candidly about her own challenges with managing time and prioritizing the demands of a career and raising two daughters — of juggling business deadlines and family crises, a harried dance that led to her collapse and to her “aha moment.” Drawing on the latest groundbreaking research and scientific findings in the fields of psychology, sports, sleep, and physiology that show the profound and transformative effects of meditation, mindfulness, unplugging, and giving, Arianna shows us the way to a revolution in our culture, our thinking, our workplace, and our lives.

Gelukstip: Durf je fouten te maken?

Hieronder vind je de gelukstip voor februari van Angela Becker, gelukscoach Rotterdam:

Het leven is niet perfect

De wereld is niet perfect, de mens is niet perfect. Sterker nog, wij moeten fouten maken, dingen moeten mislukken, anders zou er geen vooruitgang en geen groei zijn. Zonder fouten zou je niets leren. Gelijktijdig hebben velen onrealistische verwachtingen en streven een perfect leven naar dat alleen in de fantasie of in reclamespotjes bestaat.

Perfectie is een illusie. Ben jij perfectionistisch? Niet verwonderlijk dat dan de realiteit dan steeds weer frustratie, stress, irritatie, desillusie of zelfs depressie oplevert. Jij bent perfect zoals je bent – met al je tekortkomingen.

Durf je fouten te maken?

Er is niets mis met je best doen om een taak zo goed mogelijk te doen. Echter durven wij vaak geen fouten te maken uit angst om afgewezen te worden. Achter deze angst zit de overtuiging dat wij niet goed genoeg zijn. Dit hebben wij geleerd en daarom blijven wij vaak de rest van ons leven erg ons best doen. Niets is mis met je best doen en het beste uit jezelf halen. Echter doen wij vaak ons best vanuit een oude onbewuste programmering. Wij doen ons best vanuit een behoefte aan waardering van anderen. Als wij deze waardering dan niet krijgen, is er teleurstelling en frustratie in plaats van blijheid en geluk waar wij eigenlijk naar verlangen. Perfectionistisch zijn we uit angst voor afwijzing. Zo moeten wij ons steeds opnieuw bewijzen in plaats van trots te mogen zijn puur voor wie wij zijn.

Thomas Edison, uitvinder van de gloeilamp, heeft er een paar mooier uitspraken over gedaan: “Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten. Onze grootste zwakheid ligt in opgeven. De meest zekere manier om te slagen is om het nog een keer te proberen.”

Ieder moment is perfect zoals die is

Leef je in het moment, dan is het leven perfect zoals het is. Je leven is perfect met al haar imperfecties. Jij bent perfect zoals je bent, het gebeurt misschien niet alles in je leven zo als jij het graag zou willen, maar het gebeurt altijd iets, waar je van kunt leren. Je zou kunnen zeggen: jij krijgt niet per se wat je wilt (misschien ook wel), maar wat je nodig hebt. En soms kan dit heel leuk zijn en dan ontstaat er verwondering en geluk. Hoe meer je beseft hoe wonderbaarlijk het leven is, hoe meer je kunt genieten van het moment.

Houd van je fouten en van de imperfectie van de wereld

Wil je meer geluk en innerlijke rust ervaren, minder gestrest zijn en minder negatieve emoties beleven, ga dan nog een stap verder dan acceptatie. Kijk naar je fouten en neem het met een knipoog. Lach erover; zie de sterke punten in je zwakheden en geniet van het leven zo als het is op dit moment. Dat is namelijk het enige wat je hebt :-)